Vijf trucjes om gastvrijer te zijn!

WAT IS GASTVRIJHEID PRECIES?

Volgens Wikipedia is gastvrijheid de relatie tussen gast en gastheer of gastvrouw. Het gaat om het respectvol behandelen van de gast en het vervullen van zijn of haar behoeftes. Kortom: met gastvrijheid zorg je ervoor dat je gast zich zo welkom mogelijk voelt.

EN WAAROM IS GASTVRIJHEID ZO BELANGRIJK?

Geen enkele gast vindt het leuk om zich ongewenst te voelen. Als je genegeerd wordt door het personeel, of een medewerker ongeïnteresseerd of bot doet, voel je je als gast al snel onwelkom. Terwijl je natuurlijk het liefst een leuke avond hebt als je uit eten gaat of op een terrasje gaat zitten.

Als je werkt in de horeca, zul je wel begrijpen dat het personeel van een horecazaak soms drukke dagen heeft en het echt niet zo bedoelt als jij je ongemakkelijk voelt. Maar als gast (en zéker als gast die nooit een horecabaan heeft gehad) is dit een stuk lastiger te beoordelen.

Hier zijn vijf tips en trucs om je gasten koste wat het kost een leuke avond te bezorgen. (En hier zijn er nog vier!)

1. THE 7 SECOND CHALLENGE

Het blijkt dat eerste indrukken belangrijk zijn als een gast de zaak binnenstapt. Vooral de eerste zeven seconden – daarin krijgt de gast zijn eerste sfeerimpressie. Begin dus meteen met je liefste glimlach!

2. AARDIG ZIJN

Vriendelijkheid is de basis van gastvrijheid. Maar natuurlijk kan het best lastig zijn om op drukke momenten oprecht vriendelijk te zijn. Het kan dan lijken alsof er geen tijd is voor gastvrijheid – terwijl dat júíst op deze momenten belangrijk is! Zodra je de gunfactor eenmaal hebt, zullen gasten je sneller vergeven als je een foutje maakt.

3. IEDEREEN IS ANDERS

Als je in de horeca werkt, is mensenkennis onmisbaar. Je scoort veel punten door goed aan te voelen wie er op een praatje zit te wachten, en waarover ze willen praten. Sommige mensen vinden het best gezellig om wat met je te kletsen, terwijl anderen juist snel geholpen willen worden. Onthoud vooral dat iedereen anders is!

4. OGEN: ‘THE WINDOW TO THE SOUL’

Natuurlijk is het beleefd om oogcontact met iemand te maken. Maar daarnaast kun je ook veel informatie uit de ogen van een ander winnen. Als een gast een negatieve emotie voelt, verkleinen zijn pupillen – bij een positieve emotie worden ze groter. Handig, dus, om je gasten aan te kijken!

5. DAT KLEINE BEETJE EXTRA

Het wordt altijd gewaardeerd als je net wat meer moeite doet om gastvrij te zijn. Je kunt bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap op het bonnetje schrijven, of de deur openhouden als de gasten vertrekken. Hier vind je meer manieren om je gasten te verrassen!

EEN GASTVRIJE ZAAK IS EEN BLIJE ZAAK

Voor horecazaken is het tegenwoordig erg belangrijk om gastvrij te zijn. Verschillende branches lopen steeds meer in elkaar over, en bijna geen enkele eetgelegenheid is meer uniek in de gerechten die hij aanbiedt. Om klanten naar zich toe te krijgen, is het dus cruciaal om ervoor te zorgen dat de klant zich op zijn gemak voelt. De eigenaar van de zaak moet zijn vertrouwen in zijn werknemers stoppen – zij moeten de klantgerichtheid uitoefenen. Voor jou als horecamedewerker is het natuurlijk niet lastig om gastvrij te zijn. De voldoening als je gast met een glimlach naar huis gaat, is al genoeg.

Heeft dit artikel je geïnspireerd om gasten zélf een leuke avond te bezorgen? Klik dan hier voor informatie over een studentenbijbaan in de horeca!

WERKEN WAAR EN WANNEER JE ZELF WILT? MELD JE AAN VOOR EEN HORECA BIJBAAN BIJ MISE EN PLACE!

Vacatures

Liever een vaste job?

Check de vacatures