Horecapersoneel vinden en behouden
Wat zijn nu de beste tips en tricks om goed personeel te werven en te behouden?
Wat zijn nu de beste tips en tricks om goed personeel te werven en te behouden?
Iedere ondernemer kent het probleem wel, personeel. Horecapersoneel is moeilijk om te vinden maar nog moeilijker om te behouden. Wat zijn nu de beste tips en tricks om goed personeel te werven en te behouden?
Er zijn heel veel manieren om medewerkers te vinden en te werven. Een briefje op de deur komt nog steeds voor, advertenties plaatsen ook nog. Werven via het bestaande team ook. Maar niet alle ondernemers willen dat, want dan hebben ze een gehele vriendenkring als personeelsteam.
Dit is erg belangrijk, zo kunnen er geen onduidelijkheden ontstaan en weten beide partijen waar ze aan toe zijn.
Een financiƫle beloning is de meest voor de hand liggende vorm van beloning. De werknemer zal zich gewaardeerd voelen.
Gekoppeld aan persoonlijke doelen voor ontwikkeling. Hierdoor blijven werknemers gedreven om de doelen te bereiken.
Iedereen wil natuurlijk gelijk behandeld worden en wil dat alles eerlijk verdeeld wordt. Doe dit ook met de fooien. Maak een fooipot zodat iedereen even veel fooi krijgt.
Door je werknemers trainingen en scholingen te laten volgen komt er meer kwaliteit binnen je onderneming. De werknemers zullen dat ook beter begrijpen waar ze nu echt mee bezig zijn en het werk nog leuker gaan vinden. Die enthousiasme wordt ook uitgestraald naar de gasten.
Een goede sfeer in het team een van de belangrijkste dingen binnen een organisatie. Wanneer er geen leuke sfeer is onderling dan loopt het allemaal niet lekker en dat merken de gasten ook meteen. Organiseer dus leuke uitjes voor het team om te werken aan de teambuilding.
Werknemers hebben behoefte aan flexibiliteit. Wanneer je bijvoorbeeld makkelijker bent met het inplannen van de werktijden, dan zullen de werknemers zichzelf ook flexibeler opstellen.
Het lijkt vanzelfsprekend dat betrokken personeel een belangrijke factor is voor een goed presterende organisatie. Betrokken medewerkers zijn bereid om die extra stap te zetten. Zij zullen eerder bereid zijn om buiten normale werktijden te werken wanneer.