4 tips om gastvrijheid te verhogen

Gastvrij zijn en een positieve vibe creëren. Het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Gastvrijheid verhogen

Om dit te kunnen realiseren moet je verrassend en inspirerend zijn. Lees snel verder om erachter te komen hoe je jouw gastvrijheid kunt verbeteren, zodat jouw gasten met een een fijn gevoel naar huis gaan.

DENK AAN DE PERSOONLIJKE FACTOR

De persoonlijke factor in gastvrijheid is het element wat de meeste impact heeft. Denk maar eens terug aan een moment dat jij verrast werd door gastvrijheid. Ongetwijfeld was er één iemand die een doorslaggevende rol had. Je kunt met een oprechte glimlach iemands hart raken. Dat zal het interieur van een bar niet zo snel bij je doen.

GA NIET IN DISCUSSIE

De klant is koning. Het is en blijft een belangrijke leidraad. Ga niet in discussie met een gast die klachten heeft. Ook al heb je gelijk, de gast zal teleurgesteld zijn. Hoor klachten aan en herhaal de uitgesproken klacht om te checken of je het goed begrepen hebt. Daarnaast is het belangrijk om begrip te tonen en over te gaan tot actie. “Dat is vervelend, wat kan ik doen om het op te lossen?”. Aandacht geven is vaak al voldoende. De gast krijgt het gevoel dat hij is gehoord en dat er iets mee gedaan wordt.

WEES JEZELF

Echte gastvrijheid is authentiek. Je moet oprecht je interesse tonen in de andere persoon. Daarbij komt dus ook dat je die persoon je volledige aandacht schenkt. Je kunt wel een deurmat met de tekst “welkom” bij de ingang leggen, maar dat betekent niet dat de gasten zich welkom voelen. Zorg ervoor dat je elke dag met een glimlach op je werk staat zonder dat je dat opgedragen moet worden. Speel ook in op jouw kernkwaliteiten, zodat je het werk leuker vindt!

TRAINEN IS NIET GENOEG

In een training leer je hoe je je moet gedragen op je werk. Je krijgt richtlijnen hoe jij je moet plaatsen binnen het bedrijf. Je krijgt regels en normen mee, maar ga je dat ook allemaal zo letterlijk toepassen? Nieuwe gewoontes zijn lastig om aan te leren. Hoe ouder je wordt hoe lastiger het is en dat heeft tijd nodig. Blijven oefenen dus, want dat leidt uiteindelijk tot echte verandering. Als je dit nieuwe gedrag vol wilt houden, zijn dingen zoals positieve feedback en waardering erg fijn.

 

WIL JIJ OOK WERKEN IN DE HORECA?

Werken waar, wanneer en met wie jij wilt!

Vacatures

Liever een vaste job?

Check de vacatures