1. LANG MOETEN WACHTEN (OF TE KORT).
Waar blijft dat eten nou?! Je zou denken dat gasten komen om te ontspannen, maar als men een half uur moet wachten op het voorgerecht is het toch bijzonder om te zien hoe snel men pissig is! Dan heb je ook nog eens de situatie waarin je het hoofdgerecht of tussengerecht te snel na het voorgerecht brengt… “Willen jullie ons hier weghebben of wat is er aan de hand?” Zul je dan al snel te horen krijgen.
2. MOET IK ZELF EVEN DE LEGE GLAZEN BRENGEN?
Wat gasten ook meer dan irritant vinden, is als de bediening wel nieuw drinken komt brengen, maar de lege glazen laat staan. Maar laten we eerlijk zijn… het ziet er toch ook niet uit om een mooie gedekte tafel te hebben, waar dan 4 lege glazen staan en 2 volle?
3. IJSBLOKJE, CITROENTJE, STAMPERTJE
Dat moment dat je op het terras terecht komt, op een warme zomermiddag en vervolgens een Ice Tea besteld. Dan verwacht je toch gewoon dat je voor €2,50 een lekker glas Ice Tea krijgt, met een ijsblokje, citroentje en natuurlijk een stampertje. Men irriteert zich er mateloos aan als er dan alleen een lullig flesje op tafel wordt neergezet!
4. OEPS, SCHOPTE IK TEGEN JE BENEN?
Als je met je partner gaat uiteten weet je dat je niet aan een hele grote tafel komt te zitten. Maar hoe vervelend is het als je borden nog nauwelijks op tafel passen, en dat je om de 5 minuten per ongeluk je partner tegen de schenen schopt?
5. GLAZEN AAN BOVENKANT VASTPAKKEN
Dat daar eindelijk je lekkere pilsje aankomt op het dienblad, en dat het glas dan vervolgens aan de bovenkant wordt vastgepakt. Ouch! Opeens heb je een stuk minder zin in dat pilsje als toen je binnenkwam.
6. HEY, HOE IS HET!
Om punten te scoren in de horeca is het belangrijk om gastvrij te zijn. Zelfs al laat je een dienblad vallen, of pak je (zoals puntje 5) het glas vast aan de bovenkant, je zult veel sneller gewaardeerd worden als je contact maakt met je gast. Begroeten, vragen of het smaakt (niet te vaak), het hoort er allemaal bij! Gasten storen zich echt ontzettend aan personeel dat niets zegt of niets vraagt.
7. WAT HEBBEN JULLIE WEL?
Een ander irritatiepunt bij veel gasten is als je niet aangeeft welke gerechten er op zijn / niet meer beschikbaar zijn. Dan heb je als gast na 15 minuten eindelijk je keuze kunnen maken uit het menu, kom je er dan achter dat het gerecht niet meer te bestellen valt. Geef dit dus voor aanvang aan! En mocht een gerecht op zijn, kom dan ook met alternatieven, dat wordt namelijk gewaardeerd!
8. HEB JE JE HANDEN GEWASSEN?
Gasten zien het als je het toilet bezoekt, maar vragen zich dan ook snel af of jij je handen hebt gewassen. Kijk dan ook niet vreemd op als men direct de rekening vraagt als je je handen niet gewassen hebt! Je kunt ze zelfs beter 2x teveel wassen dan 1x te weinig!
9. TRIPEL?
Dat je als gast zelf niet weet waar je zin in hebt, en dan eens vraagt naar welke bieren er allemaal van de tap te verkrijgen zijn. Je roept de bediening erbij, maar die weten vervolgens niet eens het verschil tussen donker en blond bier. Ai!
10. WAT ZEG JE?
Als bediening ben je niet alleen verantwoordelijk voor het uitserveren van eten en drinken. Alle zintuigen moeten op een prettige wijze geprikkeld worden, dus ook het gehoor! Er is niets zo irritant als dat mensen tegen elkaar moeten schreeuwen om zich verstaanbaar te maken. Kruip dan als bediening even achter het mengpaneel en probeer eens een schuif omlaag te halen (daar kan namelijk niets mee fout gaan)!
WIL JIJ OOK WERKEN IN DE HORECA?
Werken waar, wanneer en met wie jij wilt!
Vacatures